Saturday, November 10, 2007

Tobisson och Reinfeldt

För en gångs skull skall jag tillåta mig att skriva ett mer kåseriartat inlägg.

I mitten på 90-talet, jag tror det var 1995, var halva Finansutskottet med Pecka Eriksson, utskottets vice ordförande, som delegationsledare på resa till Australien och Nya Zeeland. Vi var i Wellington tre dagar. Hela tiden regnade det. Detta var i slutet på september eller möjligen början av oktober. Fredrik Reinfeldt var en av deltagarna i resan. Han hade gjort en felaktig bedömning av vädret på andra sidan jordklotet vid den här tiden på året och hade varken regnrock eller paraply med sig. Jag hade både sakerna.
Vi gjorde så att Reinfeldt fick låna mitt paraply när vi rörde oss mellan ministerier, deras SAF och LO, banker och allt vad det var.

När vi sista kvällen i Wellington, hela delegationen, åt en gemensam middag var till och med Tobisson, som vanligen inte var en muntergök, på gott humör, skrattade och skämtade. Tobisson sade bland annat. "Jag har sett att du Fredrik har gått omkring med Arnes paraply hela tiden vi varit här. Jag har också sett vad det står på paraplyet. Metall avd. 86, Borås. Du vet väl hur det är i vår riksdagsgrupp. Det är jag som bestämmer utskottsplacering. Nästa mandatperiod blir det kulturutskottet för dig".

No comments: