Sunday, December 30, 2007

Överklassen tar för sig.

I en alldeles lysande artikel på Aftonbladets Kultursida 29.12. -07, berättar Åsa Lindeborg bland annat om hur överklassens snart vuxna barn breder ut sig. Det är precis samma syndrom som jag skildrat att Lars Ramqvist visade när han för sex, sju år sedan besökte Riksdagen. Jag har också mött det i andra sammanhang. Under mina åtta sista år i riksdagen, när jag var ordförande först i skatteutskottet sedan i finansutskottet, krävde artigheten om inget annat, att jag tog emot uppvaktningar av olika slag. För mig var det en självklarhet att lyssna till alla, fundera på vad de sagt, även om jag var nästan otäckt klar över att så fort jag "vände ryggen till", så antingen hånflinade man åt den där "sossen" eller också hade man redan börjat "prata skit" innan de hade lämnat Riksdagens lokaler.

Självklart vill jag inte bidra till konstlade gränser, men en sak har livet lärt mig. "Intresset ljuger aldrig". Det är bra om man rör sig i olika kretsar, men man skall aldrig glömma var man hör hemma.

I morgon är det nyårsafton. Enligt SMHI kommer det att b li kallt vid 12-slaget i morgon kväll.
Vi får väl se om prognosen stämmer. En sak är i varje fall klar. Vid tolvslaget i morgon slopas förmögenhetsskatten och fastighetsskatten. Ja, det sista är en sanning med modifikation. Det blir ju en kommunal fastighetsavgift i stället. En avgift som för några hundra tusen blir högre än den nuvarande fastighetsskatten. För andra, exempelvis moderatledaren Fredrik Reinfeldt, innebär förändringen av fastighetsskatten och slopandet av förmögenhetsskatten så där 35 tusen mindre i skatt nästa år, nästan 3.000 kronor i månaden. För andra i Täby, Djursholm och andra överklassområden blir det ännu mycket större belopp.
Samtidigt som detta träder i kraft så försämras sjukpenningen för de som har det allra tuffast.

Så är det i borgarklassens Sverige.

Men - "Förfäras ej Du lilla hop" för att citera psalmdiktaren. För det första är vi ingen "liten hop" och vi blir allt fler. För det andra, nu skall vi sätta oss på möten och sammankomster, i studiecirkeln och vänkretsen och där skall vi resonera om vad som är riktigt, rättvist och rättfärdigt. Sedan skall vi gå ut och bilda opinion för det. Tillsammans blir vi en stormvind som sveper över landet och vi skall visa dem, som Olof Palme sade, "att minskade klyftor är bra för alla, även för dem som har det ekonomiskt bra".

Trots allt - Gott Nytt År !

No comments: