Monday, December 03, 2007

Borgarna backar / S framat

I mitt inlagg 29.11. skrev jag att jag skulle gora uppehall en vecka eftersom vi, Solveig och jag skulle aka utomlands en vecka, men eftersom jag hittade en dator pa hotellet vi bor pa Lanzarote kan jag inte lata bli, alldeles speciellt som jag ocksa fick tag i svenska tidningar har. Daremot ar inte tangentbordet det jag ar van vid darav den nagot konstiga stavningen.

For nagon dag sedan kunde man lasa om den senaste opinionsundersokningen (Synovate). Av denna framgick att de borgerliga partierna sedan valet tillsammans minskat med 9.6 % ( m - 4.6, fp - 0.9, c - 1.9, kd - 2.2).

Igar laste jag (med en dags fordrojning en utomordentlig artikel pa AB:s ledarsida, "De saljer valfarden med artiondets rea" signerad Mats Engstrom.

Att de bara vagar nar de ser hur hogerregeringen backar i opinionsundersokningarna. Eller ar det kanske just darfor de gor som de gor. ?Det verkar som de lever efter devisen"Efter oss syndafkoden". Moderaternas handlande i Stocckholmsoradet tyder pa att de redan gett upp hoppet om valet 2010 och darfor har brattom att tillfredsstalla sina uppdragsgivare, det privata kapitalet i alla dess former.

Landstingsradet Reinfeldt och ovariga moderater i Stockholms lans landsting privatiserar tandvarden. De saljer ocksa akutvarden, trots att moderaterna genom sin partiordforande Fredrik Reinfeldt lovade att sa inte skulle ske. Fragorna ar. Ljog partiordforanden i valrorelsen eller har loftet inte trangt fram till landstingsledamoterna, eller - hemska tanke - bryr de sig inte om vad partiordforanden lovade. De borde skammas.

I Taby dar det nyss namnda landstingsradet tidigare var kommunalrad reade man ut Tibblegymnasiet till en privatperson. Rea ar egentligen ett for svagt ord, man slumpade bort kommuninvanarnas egendom, trots att alla partier, aven regeringssystrarna och -broderna var emot. Konkurrensverkets generaldirektor Claes Norgren tiger still, Vad sysslar Karln med egentligen. Ja, inte skoter han sitt jobb i alla fall.


Konkurensverket ar en av Finansutskottets myndigheter. Nar jag var forra mandatperioden var ordforande i utskottet papekade jag vid ett tillfalle for generaldirektoren att han och hans medarbetare borde agna sig at den daliga eller obefintliga konkurrensen pa el- och banksidan, istallet for att jaga kommundern. Nu verkar det som de inte gor varken det ena eller det andra.

Borgarradet i Stockholm Kristina Alvendal, ocksa hon moderat, saljer allmannyttan med enrasande fart. Aven Alvendal rear bort den gemensamt agda egendomen. Dar hyresgasterna inte inte vill, eller kan, kopa sin bostad och bilda bostadsrattsforening , dar ar tydligen tanken att privata bolag skall fa kopa fastigheterna. Nu skall dessa direktorerfa sin vilja igenom i denna del, men mycket vill ha mer. Nu kraver de ett konsumtionsstod for att folk skall ha rad bo i fastigheterna nar de privata fastighetsagarna hojer hyrorna. Sa har man fixat det ocksa. Segregationen kommer att breda ut sig annu mer ,

Jag blir alldeles fortvivlad nar jag inser att det ar tre ar kvar innan svenska folket far mojlighet kasta ut dessa manglare.

Tva rad.

Las Mats Engstroms artikel. Den hittar Du pa natet.

Ta varje tillfalle du far att agitera mot dessa fullstandigt hamningslosa moderater och den hogerledda regeringen.


No comments: