Monday, June 22, 2009

Alf Svensson inkryssad

Valet till EU-parlamentet blev en lyckad affär för Alf Svensson KD. Svensson blev inkryssad och gick från nionde till första plats på Kristdemokraternas valsedel. Detta innebar att Ella Bohlin som partiet placerat på första plats inte fick den, för henne, så åtrådda platsen. Om detta kan man naturligtvis ha olika åsikter, men det tillkommer inte mig

Däremot tillåter jag mig att ha några synpunkter på förspelet.
Kvällstidningarna basunerade ut Wachtmeister sponsrar Alf Svensson. Bland annat ordnade Ian Wachtmeister en galamiddag, á 695 kronor per person, på adelns högborg Riddarhuset för att dra in pengar till Alf Svenssons personvalskampanj. Ambitionen var att få in en halv miljon kronor via liknande arrangemang. Alf Svensson borde hålla sig för god för att samarbeta med en politisk pajas som Greve Wachtmeister.
Men hur är det man brukar säga? Jo - pengar luktar inte.

När jag tänkt på detta samarbete påminner jag mig valkvällen 1991. De borgerliga partiledarna satt i valvakans soffa när Greve Wachtmeister och Bert Karlsson kom in. Bengt Westerberg dåvarande ordförande för folkpartiet reste sig direkt och lämnade studion. Dock inte Alf Svensson. Var detta betalningen ? Eller var det så att det var Alf Svenssons påverkan som gjorde att Greven och hans missnöjesparti under åren 1991-94 hade ett avgörande inflytande på Bildtregeringens politik. Den politik som ledde till att statsskulden fördubblades, arbetslösheten tredubblades och budgetunderskottet fyrdubblades på tre korta år.

När K G Bergström veckan efter EU-parlamentsvalet frågade Alf Svensson om det nu var dags för återbetalning eller "pay back" som Bergström formulerade det förnekade Svensson det. Var det, som jag skrivit ovan, precis tvärtom? Greve Wachtmeisters återbetalning till förre kd-ledaren?

No comments: