Sunday, February 10, 2008

Varför all denna ilska?

Idag publicerades den här debattartikeln i Borås Tidning.

Varför alla dessa hårda ord? Vadan denna ilska? Varför dessa anklagelser om gnäll? Varför påståenden om fabler, lögner och avundsjuka? Frågorna är föranledda av ett antal insändare i Borås Tidning under senare tid.

Det enda jag hävdat i frågan om särskilda skatteskalor för pensionärer, förtidspensionerade, sjuka och arbetslösa är följande.

Före valet 2006 påstod jag, att om de borgerliga partierna fick majoritet så skulle de grupper jag nämnt ovan få högre skatt än den som hade samma inkomst från anställning. När jag gjorde detta, september 2006, anklagades jag för förvrängningar för att ta till ”tvivelaktiga knep” och göra ”retoriska krumelurer”. På nyhetsplats i denna tidning anklagades jag av borgerliga företrädare för att sprida lögner och ”snacka skit”. Förlåt - än en gång – ordvalet är inte mitt utan Borås Tidnings eller möjligen de dåvarande borgerliga riksdagskandidaternas.

Jag hävdade alltså detta före valet 2006. Nu har vi facit. Vi har till och med fått det två gånger genom skattetabellerna för 2007 och 2008.

Dessa tabeller visar följande. Den som är ung, frisk och har ett arbete betalar mycket lägre skatt på samma belopp än den som är sjuk, arbetslös eller, efter ett långt yrkesliv, blivit pensionär.

Bara ett enda exempel. Den som har 12.100 kronor i månaden i pension betalar på ett år 7.188 kronor mer i skatt än den som har samma inkomst från en anställning. Det blir 599 kronor per månad. Jag tycker faktiskt att detta är orättvist och orättfärdigt. En uppfattning som jag tydligen delar med tidigare kd-ledaren Alf Svensson som sagt, att den borgerliga regeringens politik är hjärtlös. Problemet för kd, och för människorna som drabbas är, att Svensson röstat för denna hjärtlösa politik.

1 comment:

Anonymous said...

Om du nu ska ondgöra dig över BT, så har jag en grej till att ta upp.
Första veckan i december 2004, gick undertecknad in på BT för att be om hjälp. Jag ville få hjälp med att varna världen för en förestående naturkatasrof i Thailand med omnejd. Jag blev bemött med hotelser om att de skulle ringa efter "en vit bil med röda kors på sidorna" och att skicka mig till ett ställe där jag kunde få "en tröja med långa ärmar och knäppning på ryggen". De var helt enkelt rädda för att bli stämda av reseföretagen om de hade publicerat en varning. Detta förklarades för mig ordagrant. På detta sätt "behandlar" Moderaternas "rikstidning" invånarna i den egna staden. Här har du fått ytterligare en anledning att klaga på BT.