Sunday, February 10, 2008

Tortyr och barbari

För några dagar sedan skrev jag några rader om skendränkning i USA och nej till sjukhusvård för häktad cancer- och aidssjuk ryss.

Mina enkla funderingar ledde till ett smärre utbrott från Lars Rudström som bland annat skriver att "Arne Kjörnsberg menar att USA generellt använder sig av tortyr".

Tidigare har jag uppfattat Rudström, som jag inte känner, som en person som kan resonera och kanske t.o.m. filosofera om svåra etiska problem. Så inte denna gång.

Jag har inte påstått att USA generellt använt sig av tortyr. Det enda jag gjort är, att jag berättat, att förre CIA-chefen i förhör inför ett utskott i USA:s kongress erkänt, (vidgått, bekräftat) att CIA vid tre tillfällen använt sig av skendränkningar. Jag har vidare sagt att skendränkningar brukar betraktas som tortyr. Bortse från mina påståenden, men lyssna till Louise Arbour, FN:s högkommissionär för mänskliga rättigheter, som om skendränkningar säger "metoden omfattas av tortyrförbudet".

Eller lyssna till Per Ahlin i DN, ledarsidan 7 febr.
"Skamligt
Chefen för den amerikanska underrättelsetjänsten hävdade i en intervju tidigare i år att han ansåg att så kallade simulerade drunkningar var att jämställa med tortyr.
Nu erkänner CIA att metoden använts. Skamligt, är ordet"

(Den cancer- och aidssjuke ryske fången, tidigare vicechef för oljebolaget Yokos, har nu förts till sjukhus för behandling)

No comments: