Saturday, January 03, 2009

Gaza återockuperas

När detta skrives är det cirka tre timmar sedan återockupationen av Gaza startade. Den inmarsch av stridsvagnar, och förutsätter jag marktrupp, som startade vid mörkets inbrott i kväll hade enligt de knapphändiga pressuppgifter som jag kunnat ta del av föregåtts av artilleribeskjutning. Hur många som dödats sista dygnet finns inga uppgifter om. Enligt Hamas har de första israeliska soldaterna stupat.

Israel har enligt en svensk kvinna, fembarnsmor som tillsammans med sina barn sitter inspärrad i det jättelika fängelse som Gaza är, förutom det vi tidigare fått rapporter om bombat minst ett sjukhus och en moské.
Du som läser detta tänker kanske liksom jag på Hanoi julen 1972. Då var det också ett sjukhus som bombades. Det blev den utlösande faktorn för Olof Palmes så berömda "jultal" som avslutades ungefär så här .............. till detta kan nu läggas Hanoi. Julen 1972.

För att vinna ett krig måste man sätta soldater på marken brukar militärer säga. Det går aldrig att vinna ett krig bara genom artilleribeskjutning och bombning. "Soldater på marken är nödvändigt". Men det är också då det blir riktigt farligt för de invaderande. Israels försvarsminister Ehud Barak, f.d. militär om jag inte misstar mig, säger att den operation som nu inletts kommer att "ta många långa dagar".

Före årsskiftet gissade jag att utrikesministern i dåvarande ordförandelandet Frankrike, eller kanske t.o.m. president Sarkozy skulle åka till området för att utöva påtryckningar för att få en vapenvila till stånd. Jag hade fel. Nu efter åtta, nio dagars bombningar när markstrider och återockupation är ett faktum meddelas att EU:s s.k. trojka, avgående ordförandelandets, tjänstgörande och nästa lands utrikesministrar "skall resa till området" i morgon. Eftersom nuvarande ordförandelandet Tjeckiens utrikesminister i ett uttalande säger att "Israels markoperationer är defensiva" så är väl inte förutsättningar för en medling de bästa, för att uttrycka det försiktigt.

No comments: