Friday, January 02, 2009

Gaza, bombningarna fortsätter

Idag rapporteras att 425 människor dödats den senaste veckan i Israel-Palestina-Egypten.

420 palestinier. Idag dödades tre små pojkar - bröder. Knappast terrorister. Knappast Hamasanhängare.
4 israeler.
1 egyptier.

Är inte detta det som brukar kallas oproportioneligt våld? Jo det är i sanning oproportioneligt.

För att ingen tvekan skall råda - Självklart skall raketbeskjutningen av Israel fördömas. Jag gör det utan tvekan. Jag anser också att varje liv är lika mycket värt, men jag blir alldeles förtvivlad när jag tänker på de tre små bröderna. Det är säkert så att jag i detta nu, må det förlåtas mig, "tänker mer med hjärtat" än med hjärnan men - det som nu pågår är övervåld.

Jag är alldeles säker på att om Olof Palme och/eller Sten Andersson levt hade de för länge sedan på det kraftigaste sätt fördömt det som nu händer i denna konflikt. Jag skulle inte blivit överraskad om Olof Palme och/eller Sten Andersson för att visa sin solidaritet rest till Gaza exempelvis på julafton. Vad gör Carl Bildt? För någon dag sedan vädjade han till förnuftet, om någon dag skall han åka till Egypten!!

No comments: