Thursday, May 01, 2008

1 Maj 2008

Precis som alla tidigare år kändes det bra att delta i 1 Maj-demonstrationen. Jag tror att det var 51:a året i följd för min del. Nog har det regnat vid något eller några tillfällen, men jag har aldrig varit med om ett så veritabelt skyfall som i år, men som Solveig sade "Det är den borgerliga syndafloden. De försöker knäcka oss, men det kommer de inte att klara".

Tillsammans med Kennert Steen hade jag i år den stora glädjen att få bära de två LO-fanorna i demonstrationståget. När vi gick där i regnet funderade jag på vad förre skolministern Ibrahim Baylan sade till mig för någon månad sedan. "Jag tycker det är synd att jag inte får komma ner till er i Borås på 1 Maj". Jag stod där som ett levande frågetecken. Jag visste ingenting om talare på 1 Maj. När jag så småningom läste Jan Anderssons blogg blev jag än mer förvånad. Han skrev nämligen att "Borås hade bett honom komma". Hur är det egentligen? Har Borås Arbetarekommun verkligen tackat nej till Baylan och bett att få Andersson. Frågan om uttalandet om Vaxholm och ratificering av Lissabonfördraget är för länge sedan avgjord av Arbetarekommunens möte. Med överväldigande majoritet beslutade Kommunmötet att ansluta sig till det av Anders Österberg och mig lagda förslaget till uttalande. Varför då "släpa hit Andersson". Det är för sent att övertyga medlemmarna om att Jan A. har rätt och jag fel. Voteringen är genomförd. Det är 22 dagar sedan.

No comments: