Sunday, October 24, 2010

Middag med tennis

I dessa dagar när Stockholm Open i tennis varit en aktuell sporthändelse kommer jag ihåg en sak som hände för tretton eller fjorton år sedan alltså 1996 eller 1997.

Jag var då ledamot i Finansutskottet. Hela utskottet, i varje fall de ordinarie ledamöterna fick på höstkanten en inbjudan till en helkväll med mat , dryck och tennis i Kungliga Tennishallen i samband med Stockholm Open. Jag räknade snabbt ut att en sådan kväll var värd bortåt en tusenlapp.

Jag skrev ett brev till det företag som inbjudit oss och tackade för vänligheten, men med hänsyn till att en sådan kväll var alldeles för dyr och vida överskred det som brukar kallas "mutgränsen" tackade jag för min del vänligt men bestämt nej.

Vid nästkommande sammanträde i Finansutskottet talade Kanslichefen om att det aktuella företaget med hänvisning till mitt brev tog tillbaka sin inbjudan till "helkvällen".
Johan Lönnroth (V) tackade mig för initiativet, min egna partivänner instämde. På andra sidan bordet var man bara sur.

1 comment:

Skogsviola said...

Intressant erfarenhet du redovisar. Kanske inte så ovanligt - eller? Skönt att det finns sådana som du, som är på sin vakt!
PS. Jag har förresten lagt till dig i min blogglista.