Thursday, June 17, 2010

174 - 172

Med två röster majoritet beslutade i dag Riksdagen att tillåta byggande av nya kärnkraftsverk.

Några reflektioner:
Inget av partierna i den borgerliga koalitionen talade om före valet att de hade för avsikt att göra detta.
De säger att kärnkraftsbolagen blir obegränsat skadeståndsskyldiga. Detta har gjort att Sven Bergström (C) röstade ja efter att tidigare varit motståndare. "Obegränsat skadeståndsskyldiga".
Det är bara dimridåer. Finns det någon mer än Sven Bergström och den borgerliga regeringen som tror att det skulle fungera om ex.vis en Tjernobylliknande katastrof skulle inträffa?

I debatten var Andreas Carlgren som så ofta stöddig och överlägsen. Han tillät sig ex.vis att i debatt med Maria Wetterstrand säga - men det förstår du väl Maria. Talmannen ingrep inte. Om jag varit som Maria W. hade jag sagt något i stil med. "Herr talman. Här i kammaren är jag inte du med miljöministern. Om inte Carlgren vet det så heter jag Maria Wetterstrand". För många år sedan tillät jag mig något i den stilen när dåvarande handelsministern Hadar Cars inte kunde mitt namn när vi hade en interpellationsdebatt.

Det verkar som nuvarande talmannen tillåter vad som helst.

1 comment:

lena Sommestad said...

Hej Arne.

En sorglig dag.
Stöddighet hos Andreas Carlgren kan inte dölja ett stort personligt nederlag.
Precis som du skriver var löftet att avvakta med ytterligare beslut om kärnkraften denna mandatperiod. Men detta beslut skulle förstås pressas igenom, som så många andra.
Vi får hålla fast vid våra visioner i snålblåsten!
Varma hälsningar, Lena