Thursday, July 10, 2008

Inflationstakten 4.3 procent

I dag fick vi reda på att inflationstakten på årsbasis är 4.3 procent. Så hög har den inte varit på de senaste 15 åren.

I Visby "snodde" borgarna Miljöpartiets dag under Almedalsveckan för att göra ett utspel. Regeringen hade på sammanträdet beslutat tillsätta en utredning som skall utreda nya uppdrag till Konkurrensverket för att denna myndighet skall bekämpa inflationen och hur det skall gå till genom ökat konkurrens. Jan "Majoren" Björklund (fp) talade lite försiktigt om byggbranschen.

Det kanske är förmätet och jag vill absolut inte vara stöddig, men den 29 maj i år, för drygt sex veckor sedan alltså, skrev jag på min blogg en kommentar när Konkurrensverkets chef Claes Norgren hade varit ute och ondgjort sig över att kommunerna sysslade med verksamhet som finns på Marknaden - den så heliga. Jag sade att om jag fortfarande hade varit ordförande i Finansutskottet hade generaldirektören fått en kallelse till utskottet "kommande tisdag". (Konkurrrensverket är en av Finansutskottets myndigheter. Därav utskottsordförandens möjlighet att kalla generaldirektören). Jag skrev på min blogg att jag skulle sagt till Norgren att han och hans verk, borde ägna sig åt ex.vis den bristande konkurrensen i byggsektorn i stället för att ha synpunkter på att Borås stad driver verksamhet i exempelvis Borås Energi och Borås. Lokaltrafik, BL.


Min efterädare som ordförande i Riksdagens, enligt journalister mäktigaste utskott, har inte gjort någonting. Den borgerliga regeringen visar sin handlingskraft genom att tillsätta en utredning. Man häpnar och bävar.

No comments: