Tuesday, May 01, 2007

Glöm aldrig

I söndags, den 29 april fick jag medverka på en SSU-kurs på Viskadalen.
Ämnet för mitt anförande var Ekonomi.
Vi samtalade om politisk demokrati, social demokrati, ekonomisk demokrati. Min ambition var att försöka, med väldigt stor respekt för mina åhörare, visa, att det där med budgetunderskott, BNP, tillväxt, inflation och allt det där andra "räknenissarna" brukar slänga sig med inte är så där himla konstigt. Vi som är förtroendevalda skall lära oss - just det vi är förtroendevalda, inte experter, men det är bra om vi vet "vad som är upp och ner" som min första ordförande i Finansutskottet, Arne Gadd, lärde mig när jag kom till riksdagen på hösten 1985.

Att jag skriver om dessa timmar på Viskadalen med SSU:arna beror på att de tog upp något som vi i vår rörelse aldrig kan tala om och tänka på, för mycket. Nämligen - GLÖM ALDRIG VARIFRÅN DU KOMMER. Om jag glömmer det - påminn mig! Om Du glömmer - jag lovar jag skall påminna Dig.

No comments: