Friday, September 03, 2010

Vem var det som bluffade om skatten?

Vid denna tid för fyra år sedan, några veckor före valet, var BT:s debattredaktion vänlig nog att publicera en artikel jag skrivit med rubriken "Straffskatt för pensionärer". I artikeln hävdade jag, att om de borgerliga partierna skulle vinna det då förestående valet skulle skatteskalorna ändras så att den som var ålderspensionär, förtidspensionär, sjuk, arbetslös skulle få betala högre skatt än den som har samma inkomst från anställning.

Är det ett bra sätt att hålla ihop vårt land, frågade jag? Vad blev resultatet av min fråga? Jo, jag anklagades för att fara med lögn. De dåvarande borgerliga riksdagsledamöterna Ulf Sjösten (M), Claes Västerteg (C), Anne-Marie Ekström (Fp) och Else-Marie Lindgren (KD) anklagade mig för att "svartmåla, fantisera, raljera, komma med rent nys".

När Göran Persson (S) fem dagar före valet vid ett möte på Stora torget sade samma sak tog en del till storsläggan. På ledarplats i BT påstods att vi förvrängde. På kommentatorsplats anklagades jag för att "ta till tvivelaktiga knep" och göra "retoriska krumelurer". På nyhetsplats fick borgerliga företrädare oemotsagt påstå att jag spred lögner och "snackade skit". Förlåt ordvalet var och är inte mitt utan BT:s eller möjligen de borgerliga riksdagsledamöternas.

Nu har vi fått fyra skattetabeller för 2007, 2008, 2009 och 2010 sedan denna diskussion några veckor före valet 2006. Vi har alltså facit och vi har det i kalla siffror.

Av 2010 års skattetabell framgår att den som har 12.100 kronor i pension per månad i år betalar 7.920 kronor mer i skatt än den som har samma inkomst från anställning. Är man förtidspensionär, arbetslös, sjuk, och har a-kassa, sjukersättning eller är hemma med sina barn och har ersättning från föräldraförsäkringen, är skillnaden ännu större - nämligen 10.620 kronor på ett år. Sammantaget innebär detta, att på de fyra år som gått sedan denna diskussion fördes har en ålderspensionär med drygt 12.000 kronor i pension per månad betalat drygt 30.000 kronor och den som har varit förtidspensionär med samma inkomst lite mer än 40.000 kronor mer i skatt än den som haft samma inkomst av anställning.

Denna skattepolitik är orättvis, orättfärdig och ökar klyftorna. Hur var det? Förvrängde jag? Använde jag retoriska krumelurer? Spred jag lögner och "snackade skit"?

Nu har verkligheten visat vem som hade rätt. Fakta ljuger inte. Nu är det dags att förklara för svenska folket varför man bluffade och varför man tog till storsläggan.

----------------------------------------
Denna artikel var införd i Borås Tidning fredagen den 3 september 2010

No comments: