Thursday, September 16, 2010

Anders E Borg och trovärdigheten

Det finns många skäl att närmare granska vad Anders E. Borg gjort/gör och vad han inte gjort/gör.

Mannen verkar vara näst intill oberörbar. Är det någon som sett en ordentligt genomarbetad artikel eller något inslag i något etermedia som gått på djupet om vad Anders E Borg står för och/eller gör? Här kommer ett litet försök.

31.10. 2007 skrev jag på min blogg om en intervju i Financial Time med tidigare amerikanske riksbankschefen Alan Greenspan. Greenspan förutspådde i denna intervju, skrev jag, att världsekonomin skulle djupdyka under det kommande året.
Detta var alltså hösten 2007.

I Riksdagsdebatten om Vårpropositionen i slutet på maj 2008 kritiserar nämnde Anders E Borg Tomas Östros. Borg tycker att Östros var för alarmistisk och att han målade en viss potentat på väggen.

15 september 2008 (i går för två år sedan) gick investmentbanken Lehman Brother i konkurs.
Detta var den utlösande faktorn för den finanskris som med stor styrka drabbade i första hand hela den industrialiserade världen.

22 september 2008 (alltså en vecka efter Lehman Brotherkonkursen) debatterar Riksdagen den av Anders E. Borg presenterade Budgetpropositionen.
Då säger Borg bland annat att den kommande internationella lågkonjunkturen skulle bli av förhållandevis mild karaktär.

Men hallå - Borg har ju 250 tjänstemän på Finansdepartementet. Fanns det ingen där som läste det jag gjorde, om vad Alan Greenspan förutspådde i oktober 2007 alltså 10 månader tidigare.
Eller läste tjänstemännen och diskuterade de frågan med chefen? Lyssnade han inte? Stod det inte i någon lärobok i nationalekonomi vad en sådan smäll som Lehman Brothers gjorde kunde leda till? Jag reagerade ju alldeles själv, utan några tjänstemannatips, på Greenspans förutsägelse.

Vi vet alla vad som hände. Om du glömt så låt mig citera - "Vargavinter" - Anders E Borg. "Skitår" dåvarande arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin.

Men den internationella lågkonjunkturen skulle ju bli av mild karaktär!! Ja, det var inte jag som sade det. Det var Anders E. Borg.

Dessa formidabla felbedömningar har, såvitt jag har märkt, inte uppmärksammats av en enda ekonomijournalist eller ledarskribent i någon borgerlig tidning. Varför ?

No comments: