Tuesday, March 13, 2007

Nullitet sa´ Odenberg

Mikael Odenberg (m) föreslår i en proposition att Försvarets radioanstalt skall få rätt att avlyssna allt data- och teletrafik som passerar Sveriges gränser.

Tomas Bodström s) säger att förslaget håller inte måttet och därför bör det avvisas.
På detta replikerar Odenberg"Jag betraktar Bodström som en nullitet. (Nullitet enl. uppslagsboken - betydelselöshet, ogiltighet, obetydlig person eller sak).


Jag känner Odenberg. Han var nämligen vice ordförande i Finansutskottet när jag var ordförande där. Min artighet och min respekt även för politiska motståndare gör att jag aldrig skulle komma på idén att använda sådana uttryck, eller något liknande, om Odenberg eller för den delen någon annan borgerlig företrädare.

En önskan har jag dock. Jag hoppas att alla tv- och radiokanaler släpper fram Odenberg så ofta det någonsin går. Jag är övertygad om att vi socialdemokrater tjänar på det. Försvarsministerns stöddighet och överklassfasoner som uttrycks exempelvis genom att använda sådana uttryck om en företrädare för oss socialdemokrater är bara till fördel för vårt parti.

3 comments:

Anonymous said...

Hej Arne
Hoppas du firar EUs 50års dag idag och att du håller med mig om att
stoppa transporterna till Strasbourg

Anonymous said...

Hej! Arne har följt trenden starta en blogg jag också liksom många andra ssuare och sstudenter från Borås. Har skrivit mitt första inlägg om städavdraget och dess förkastliga konsekvenser. Läs gärna på http://sstudboras24.wordpress.com

Hälsningar Rikard

Anonymous said...

Rolig att du intresserar dig för integritets och data frågor Arne!
Dock så finns det är par saker som är värt att påpeka:
*S förslag är också ganska integritetskränkande även om det är bättre än moderaternas

*S försökte under förra mandat perioden lägga ett mycket kritiserat liknande förslag om avlyssning

*S var det enda rödgröna parti som drev igenom personuppgiftslagen.Visst kan ett visst extra skydd behövs att jag inte skulle få säga att min granne heter kalle på nätet är fast jag får säga det i en tidning är helt utan verklighetsförankring

*S var inbladad i IB affären?

*Fildelningslagen som kriminaliserade en hel generation.

Jag skulle gärna vilja se om jag får använda det ordet mer liberal integrets och informationspolitik från partiet sida, även om jag tycker det är bra att ni stoppade alliansens förslag.

Hälsningar Rikard Nielsen, borås s-studenter