Wednesday, April 13, 2011

Kommentar till Lars Rudströms kommentar

För en dryg vecka sedan skrev Lars Rudström en kommentar på min blogg. (Förlåt att jag inte svarat tidigare)

Rudström skriver sammanfattningsvis att jag inte har förstått någonting, att allt vi socialdemokrater tycker är fel, att jag är allmänt okunnig för att inte säga korkad i varje fall när det gäller företagsekonomi m.m. Dessutom är jag eller i varje fall en del av mina partivänner tarvliga.

Jag inser naturligtvis att jag inte på något sätt kan mäta mig med den i alla avseenden intellektuelle giganten Lars Rudström. Han som minsann flera gånger har omförhandlat bonusar och fallskärmar både i Tyskland, Frankrike och USA. Dessutom har jag inte som Rudström 40 års industrierfarenhet.

Några saker har jag ändå - i elva allmänna val har jag fått väljarnas förtroende att företräda dem dels i Kommunfullmäktige, dels i Riksdagen under sammanlagt 36 år.

Dessutom kan jag räkna till fem. Varför detta påpekande? Jo Rudstöm påstår att Mona Sahlin skulle stoppat de fantasilöner och jättelika fallskärmar som Vattenfallsdirektörerna i Tyskland har fått när de blivit avskedade. Inga ledarredaktioner inte ens på borgerliga tidningar, inga ekonomer, inga regeringspolitiker har som Rudström anklagat Sahlin för dessa missgrepp. Kanske beror det på att de kan räkna till fem för det var ju så långa de där avtalen var. Reinfeldt (M) och Anders E Borg (m) tycks, i motsats till Rudström insett var ansvaret legat. Den slutsatsen ligger väl nära till hands eftersom ansvaret för statliga företag togs ifrån Maud Olofsson och gick till den snabbrekryterade Peter Norman (M).

Till sist - Jag vet, i motsats till Rudström antar jag, vad ordet "hejdukar" står för, nämligen "simpel medhjälpare, hantlangare" enligt ordboken. Jag skulle aldrig använda det ordet i det sammanhang som Rudström gör.

1 comment:

Lars Rudström said...

Ja, att räkna till fem är inte så lätt. I alla fall inte för riksdagspolitiker. Att Göran Persson OCH Sahlin var ansvariga för att oligopolbolaget Vattenfall fick bedriva den sortens direktörsavtal är otvivelaktigt. Den släpphäntheten går längre tillbaka än fem år! Att sedan nästa regering var lika slapp förvånar inte mig. Politiker ska inte bedriva företag, spåren förskräcker oavsett partifärg.
Jag har ju sagt att jag stöder Arne K:s kanditatur som ordförande i detta självgoda energibolag! Men han skulle inte få det lätt. Har just idag noga läst bolagets årsredovisning och studerat styrelsens sammansättning. Den skrämmer mig. Sedan att läsa redovisningens sid 76 var ett hån mot sittande regering och oss som fortfarande är delägare i det statliga företaget.
Ordet "hejduk" betyder i moderna ordböcker "medhjälpare. hantlangare, redskap". Men visst kan man även läsa ordböcker "som fan läser bibeln".
Mvh
Lars Rudström