Monday, August 13, 2007

Reinfeldt och Skatteutskottets ordförande

Som alla nu vet så skall den borgerliga regeringen ta bort fastighetsskatten och istället införa en fastighetsavgift på 4.500 kronor lika för alla, fattig som rik, för liten stuga i Öxabäck och lyxvilla i Djursholm eller Täby.

Detta blev för magstarkt till och med för Skatteutskottets ordförande Lennart Hedquist (m). Han föreslog att man för stora villor skall betala 10.000 kronor per år.

Hedquists partiordförande Fredrik Reinfeldt tyckte inte detta var bra och därför sågade han sin partivän med orden. "Det finns två förslag - då tycker jag att enskilda ledamöter i Skatteutskottet skall besinna sig".

Till detta har jag några kommentarer.

Göran Persson, som många anklagade för att vara burdus, skulle aldrig ha sagt något sådant om ett förslag som jag hade fört till torgs när jag var ordförande i Skatteutskottet.
Om han trots allt gjort det skulle jag naturligtvis gått till massmedia och slagit fast att jag förde fram vilka förslag som helst som passar mig och dessutom skulle jag påmint om att jag hade ett alldeles eget mandat som jag fått av väljarna.

Hedquist är tyst som en mus. Är han rädd eller?

Om Göran Persson yttrat sig så hade det lett till ett ramaskri nu är det alldeles tyst.

Får Reinfeldt ta till vilka brösttoner som helst utan reaktioner i sitt parti och/eller massmedia ?

No comments: