Wednesday, April 25, 2007

Radio 7 och Leijonborg

För några månader sedan bad Radio 7 mig medverka en eftermiddag i "Sjuhärad Direkt". Ämnet de ville diskutera med mig var Göran Persson och hans efterträdare som partiordförande. Efter viss övertalning lovade jag ställa upp. Döm om min förvåning - när jag kom till Radio 7 hade redaktionen där inbjudit folkpartisten Anna Svalander för att diskutera detta med mig. Självklart hade jag inget emot att diskutera Göran Persson med henne eller någon annan. Däremot ansåg jag att det var minst sagt ofint av Radio 7 att inbjuda en folkpartist för att ge henne utrymme att i etern diskutera och komma med förslag på vem som skulle bli socialdemokratiska partiordförande. Jag visade min ilska, vilket också programledarna talade om för lyssnarna.

Nu går jag bara och väntar på telefonsamtal från Radio 7. Varför ringer de inte och erbjuder mig föreslå en ny partiordförande i Folkpartiet? Du som läser min blogg har kanske sett att Svalander vill debattera frågan med mig. I det program jag tidigare talat om lovade jag "att jag aldrig kommer att ha några synpunkter på vem som skall efterträda Leijonborg". Jag har för avsikt att hålla detta löfte. Ändå tycker jag redaktionen på Radio 7 kan ringa så jag får tillfälle tacka nej direkt till dem.

För övrigt - jag förutsåg alltså för nästan två månader sedan att Leijonborg skulle tvingas avgå.

När jag ändå skriver om Lars Leijonborg - finns det verkligen ingen journalist som nu ser möjligheterna att få fram sanningen om "spionskandalen". Jag tycker inte att det nödvändigtvis måste vara en medarbetare på någon av de stora "drakarna". Finns det ingen journalist från Västsverige , kanske från Borås eller Sjuhäradsbygden som skulle kunna tänka sig att "rota" i frågan? Varför inte försöka ta reda på hur det kom sig att Jan Björklund, han som i medierna nu tippas bli ny fp-ordförande, bara någon timma efter en socialdemokratisk presskonferens kontrade? Hur visste han om vad Ibrahim Baylan skulle göra och säga? Hur kom det sig att fp "hängde" på vår seniorturné. Den stora och avgörande frågan är naturligtvis - vad visste Lars Leijonborg om spionskandalen?

No comments: