Tuesday, August 17, 2010

Samma skatt på samma inkomst

I söndags sade Mona Sahlin "om den ekonomiska utvecklingen är god så lovar jag att avskaffa pensionärsskatten under nästa mandatperiod".

Enfaldigt nog trodde jag att det är riksdagen som avskaffar skatter, men det vet säkert socialdemokraternas partiordförande.

Enligt TT gäller detta löfte bara pensionärerna. "Det känns viktigare, eftersom det känns så oerhört fel, så omoraliskt och så oanständigt", säger Sahlin om skattegapet pension - lön.

Jag håller med, men jag tycker det känns så oerhört fel, så omoraliskt och så oanständigt att den som är förtidspensionär även i fortsättningen skall betala mer skatt än den som är lycklig nog att var ung, frisk, stark och ha ett arbete.

Denna min uppfattning gäller också den som genom ett ogunstigt öde har blivit sjuk och har ersättning från sjukförsäkringen, eller den som är arbetslös och har a-kassa eller för den delen den mor eller far som är hemma hos sina små barn och har ersättning från föräldraförsäkringen.

Detta handlar om principer och solidaritet.
Dessutom är det så att de fem partier som stod bakom pensionsöverenskommelsen var överens om att alla inkomster skall beskattas lika. Borgarna har länge brutit mot denna överenskommelse, men jag tycker verkligen inte att det parti jag tillhör skall göra det.

No comments: