Friday, March 13, 2009

Klantiga förslag

Vilket är veckan mest korkade förslag/uttalande?
Jag tycker kampen är hård mellan Kommunalrådet Elizabeth Peltola (C) och Marcus Wallenberg.

Centerpartisten Peltola föreslog, med hänvisning till IF Metalls uppgörelse med sina motparter, att de kommunalanställda inte skulle få några löneökningar under 2009.
Det Peltola (C) inte begripit är att som en följd av konjunkturnedgången har efterfrågan gått ner. Då behöver företagen inte producera lika mycket som tidigare och därför ken de efter förhandlingar korta arbetstiden med 20 procent och därmed lönen lika mycket. Då är frågorna till Kommunalrådet.

Har efterfrågan på barnomsorg minskat i Älmhult?
Har efterfrågan på äldreomsorg minskat i Älmhult?
Har efterfrågan på platser i grundskolan minskat i Älmhult?

Jag stannar där. Jag gissar att de allra flesta människor begriper det som centerpartisten i Älmhult inte fattat. Eller var det bara ett fräckt "bonnförsök"?

Marcus Wallenberg. På bolagsstämman i SEB meddelade styrelsen ordförande Marcus Wallenberg att bonusarna till ledningen i banken hade slopats och att ökningarna av de fasta lönerna till ledningsgruppen bara var marginella.
Senare i veckan visade det sig att "marginella" när det gäller verkställande direktören Annika Falkengren var två miljoners påslag från sju till nio.
Är Wallenberg fartblind eller tycker han kanske att 2 miljoners löneökning är marginellt? Eller var det bara ett "bonnförsök"?

Vilket var mest korkat? Jag tror jag röstar på Wallenbergs även om det centerpartistiska kommunalrådet Peltolas klavertramp inte var så dåligt det heller.

No comments: