Wednesday, January 16, 2008

Mest kompetenta regeringen

"Den sittande regeringen är förmodligen den mest kompetenta Sverige haft i modern tid -" skrev Expressen i måndags den 14 januari på ledarplats.

Jag funderar på - Tänkte Exp. särskilt på Odell när man skrev det? Eller är det Littorin? Eller kanske Christina Husmark Pehrsson, statsrådet som enligt egen utsago var drabbad av utbrändhet men var hemma i tre dygn och sov och blev botad från sin utbrändhet? Nej det måste väl vara majoren från Skene som ledarskribenten tänker på, eller kan det vara Mikael Odenbergs efterträdare som försvarsminister, "tomhylsan" kallad enligt Odenberg?

Efter att ha läst denna formulering om en regering där de fyra ingående partierna tillsammans har så där fem procentenheter mindre än vad socialdemokraterna har själva förstår jag vad man menar när man skriver att "den store ledaren", numera avlidne, Kim Il Sung var föremål för devota hyllningar i Nordkoreansk press.

Förresten fler än jag kommer väl ihåg förra gången uttrycket användes. Inte ? Låt mig fräscha upp minnet. Dåvarande statsministern Carl Bildt använde just de orden, jag skulle tro någon gång 1992 på hösten. Det var strax innan vi fick 500 procent ränta. Det var den regeringen, "den mest kompetenta i modern tid", enligt Bildt, som på tre korta år lyckades fördubbla statsskulden, tredubbla arbetslösheten och fyrdubbla budgetunderskottet. Spåren förskräcker för visso.

No comments: